ROI – VET DU VAD DET ÄR?

Många, men inte alla inom mötesbranschen, är duktiga på att mäta ROI – Return on Investment på sina möten, events och utbildningar. De anser att möten är en investering, som liksom alla andra investeringar skall kunna ge mätbara resultat. En så hög avkastning som möjligt.

Att mötas kan nämligen vara både dyrt och billigt. Beroende på vad mötet leder till.
I ett exempel, hämtat från
Gr8 Meetings ”möteskalkulator”,
kan man se att bara internmöten på ett företag med 20 anställda kostar företaget 3 miljoner/år!
Hisnande siffror…
Trodde ni det?
Därför förvånar det mig ibland hur ”slarvigt” man ofta går tillväga när man planerar upplägg av möten och väljer leverantörer.

Eftersom en stor del av vår verksamhet är baserad på beteendevetenskapens forskning om hur man får grupper att bli effektiva och må bra, blir jag ÄNNU MER förvånad över hur definitionen av företeelsen teambuilding tolkas.
DÄR tror jag att väldigt mycket pengar slängs i sjön och ROI:n på mycket är snudd på NOLL!
Vi har – på senaste tiden – sett otaliga exempel på tv om det. Kvinnogrupper i konflikt som bokar hård fysträning, discjockeyskola och drinkskola som ”teambuilding” för att sedan gå in på sina respektive rum och snacka skit om varandra. Det är bara ett exempel.
Här nedanför ser du ett annat: Chatkonversationen med min kompis som åkte på ”Teambuilding-konferens” med nya jobbet är ett annat sorgligt exempel.

Men nu kan du göra något åt det!
Dels kan du följa den här bloggen 😉
Och dels kan du delta på ett gratis webinarium om ROI. Det leds av Dr Elling Hamso – nestorn inom området. Normalt reser han runt i världen och utbildar men nu, om en vecka, ger han ett gratis webinarium som du alltså kan anmäla dig till. Klicka bara på länken här så kommer du direkt till anmälningssidan!

 

NO COMMENTS

Sorry, the comment form is closed at this time.