OM ATT VÄNDA KONFLIKT TILL HARMONI

Då och då dimper det ner spontana tackhälsningar från beställare.
Idag kom ett sådant från en teambuilding-grupp som värmde våra hjärtan lite extra.
Gruppen ifråga är personal på en psykiatrisk avdelning i Stor Stockholm. Första gången vi träffades pyrde missnöjet och konflikterna. Resultatet på medarbetarundersökningen var mycket dåligt.

Efter att ha arbetat med dem under totalt tre dagar, med hemarbetsuppgifter däremellan, kom det här mailet från läkaren som är gruppens chef:

Hej Mimmi!

Jag ville bara berätta att stämningen är väsentligt bättre på mottagningen och folk går faktiskt omkring här och småsjunger:)

I princip alla gav uttryck för positiv förändring, gruppkänsla och trivsel på medarbetarsamtalen. Nästa vecka är det dags för en ny medarbetarundersökning (den du såg som ett spindeldiagram) vilket känns jättespännande!

Vi var också sektionens enda öppenvårdsmottagning som klarade budget 2011, vilket var väldigt många år sedan.

Återkommer med övriga resultat. Och självklart rekommenderar jag er så ofta jag kommer åt, inte för att det behövs men det bara faller sig så.

Tusen tack!!!!

Konflikter kostar alltså pengar. Inte bara i konsultkostnader, hög personalomsättning och höga sjukskrivningstal.  Grupper som präglas av missnöje har också väldigt ofta svårt att hålla budgetar. Eller skapa lönsamhet, om det handlar om affärsdrivande företag.
Ett bra sätt att undvika att situationen skenar – är att utbilda inte bara cheferna – utan också personalen  i medarbetarskap.

Välkommen att kontakta oss om du vill veta mer!


 

Speak Your Mind

*