Flygplatskonferens reserverat endast för Kalmar?

Flygplatskonferens reserverat endast för Kalmar?

Så var vi där igen. Hur lätt är det egentligen att sprudla av positivitet när en sökning efter websiter, inom en av de snabbast växande konferensnischerna just nu, bara leder fram till en enda site? Inte helt lätt, om jag får säga det själv.

HUR OTROLIGT DET än kan verka, så är det inte så att jag njuter av att vältra mig i negativitet, trots att det säkert kan te sig så för den som följt denna artikelserie under viss tid. Det är helt enkelt så att många Internet-relaterade situationer och företeelser helt enkelt motsvarar TV-nyheternas inslag om svältande u-landsbor med sjukligt uppsvällda magar. Konferenssveriges internetsatsning är ofta rätt svältfödd.

Flygplatskonferenser är en av de snabbast växande nischerna inom konferensbranschen idag, med en stadigt stigande omsättning. Luftfartsverket bygger ut sitt konferensutbud för mångmiljonbelopp och det gör de naturligtvis på grund av ovanstående faktum – här finns pengar att tjäna, och luftfartsverket är inte sena att utnyttja det. Men trots allt detta, och trots att luftfartsverket faktiskt har en website som rymmer undersektioner för de olika flygplatserna i Sverige, så är det en fullkomligt hopplös uppgift att försöka hitta information om flygplatskonferenser på webben idag. Låt mig redovisa läget: Sökfrasen "Flygplatskonferens" gav tre träffar i All The Web; två ledde till Kalmars flygplats, och en tredje till ett pressmeddelande om landshövding Georg Anderssons engagemang under två veckor för några år sen. I Evrekas internationella index (AltaVista, m.a.o.) fanns två länkar till Kalmars flygplats. I Evrekas nationella index (bara svenska sidor) fanns tre länkar till Kalmars flygplats, samt en till gamle gode Georg. Knockout på resten av världen från Kalmars sida kan man iskallt konstatera. Åtminstone på denna sökfras; vidare till nästa… Frasen "flygplats konferens" ger hos All The Web hela 459 träffar, vilket åtminstone jag upplever som osunt många att gå igenom, och gås igenom måste de för att vi ska hitta rätt, eftersom sökfrasen ger oss alla sidor med både ordet "flygplats" och ordet "konferens" (och rätt många websidor om konferenser lär ju även innehålla ordet flygplats, utan att därför gälla flygplatskonferenser). Hos Evreka fick jag bara en enda träff, och den ledde till Evrekas egen lista över svenska hotell, som trots sin ansenliga längd inte faktiskt innehöll den utlovade sökfrasen.

Den ännu osäkrare sökfrasen "flyg konferens" gav som väntat ännu högre antal träffar hos All The Web: 837, och än en gång är det bara för mycket för att gå igenom i jakt på eventuella guldkorn. Hos Evreka hittades en camping, ett hotell och ett annat sökindex – varav inget hade med flygplatskonferenser att göra. Frasen "flygkonferens" är helt diskvalificerad; noll träffar på samtliga ställen. 

Såga utan att marknadsföra

Det sägs att all publicitet är bra publicitet, och om det ligger nån sanning däruti (vilket det förmodligen gör) så motverkar jag sannolikt mitt syfte (att höja ribban för konferenssveriges internetsatsning) genom att såga alla dåliga saker jag hittar, eftersom allt sågande faktiskt medför exponering och publicitet för de sågade.

Framöver gör jag således förmodligen mig själv och branschen en tjänst om jag istället för att såga avstår från att omskriva så många som möjligt av alla som annars skulle sågas, och istället omskriver de som förtjänar positiva ordalag. Fast det är ju inte alltid man har något direkt (ur)val i frågan. Den enda site som står till buds denna månad är www.lfv.se (Luftfartsverket), och då är det svårt att inte omnämna den någonstans (men uppmärksamma läsare har säkert märkt att jag gör vad jag kan för att dra ut på texten och svamla om så mycket annat [än luftfartsverkets website] som möjligt). Nåväl, siten ifråga känns ganska klumpig och omständig, och de har stoppat in sina senaste nyheter i en animation som fungerade allt annat än bra på min dator, och jag har aldrig sett den typen av fel någon gång tidigare; så jag frågar rakt ut om det verkligen var nödvändigt att animera nyheterna med risk för att somligt folk skulle missa dem. Alla flygplatser har en egen undersida hos LFV, och i bästa fall en liten sektion som heter nåt i stil med hotell och konferens. Denna sektion, där den ens finns, är rent informationsmässigt så undermålig att man häpnar. Ta Sveriges största flygplats till exempel: Arlanda, som innefattar namn och telefonnummer till några hotell samt två meningar om Arlanda Conference & Event och telefonnumret dit. Wow! Stående ovationer? Knappast. För konferensbranschen tjänar den nuvarande siten knappt någon funktion alls. Namn på hotell och telefonnummer kan man få hos nummerupplysningen – så lite mer än så har man rätt att förvänta sig av en site. 

Ingen Månadens Hemsida denna gång

Det enda som stod till buds var luftfartsverkets website och för den utdelas inga guldstjärnor, snarare en eftermiddag i skamvrån. Visserligen var det ingen match att hitta dem, men ur konferenshänseende var det också allt. Tunnare informations-soppa har sällan kokats, och för det ska de "bestraffas", och inte bli månadens hemsida. Jag ämnar inte hävda att Äventyrens Ö (Teambuilding, Grupp & Ledarskapsutveckling, UGL-kurser, Personlig Utveckling) gör anspråk på titeln istället – nån ordning får det lov att vara, och detta nummer handlar om flygplatskonferenser och inget annat – men deras väl placerade banner i sökmotorn Evreka dök upp titt som tätt under sökningarna som ligger till grund för denna artikel. Exponering föder exponering, är sensmoralen denna månad, och för att understryka detta faktum har vi valt att illustrera att när websurfaren inte hittar det han eller hon letar efter kan de mycket väl hamna hos första bästa konkurrent inom samma intressesfär. Se till att finnas! Se till att synas! Men, tro nu inte att banners i sökmotorer ger er fri access till detta spaltutrymme. Till nästa nummer kommer jag ha ändrat lösenordet, bytt kombination på låset, samt hittat på nåt nytt hemskt inträdesprov och höjt samtliga ribbor – allt för att få såga ännu någon stackars webbsatsning i småbitar, som den negativa naturkraft jag i egenskap av internetskribent alltid tycks förvandlas till. 

Poängen

Exponering ger exponering. Den som syns får möjlighet att synas ännu mer. För att låna lite kraftuttryck från det uråldriga språket engelska: "It’s the Iron Law of Distribution: Them That Has, Gets". Go to work, boys and girls!

Mårten Kellerman