Bra-teambuilding-läs-feedback

Teambuilding – 10 tips om Teambuilding

Vad är teambuilding och i vilken ände ska vi börja? Här kommer 10 tips om teambuilding för dig som behöver mer information.

Vi har sedan 1994 arbetat med teambuilding men på senare år börjat kalla det för gruppcoaching istället för att inte förvilla. Teambuilding kan ju vara både lek, utan förväntningar på några större beteendeförändringar  och – kvalificerade utvecklingsprogram som skapar tryggare och mer effektiva grupper. Grupper som kan hantera sina egna problem och är duktiga på att ge varandra feedback och därmed undvika tråkiga situationer.

Vi införde också för många år sedan en garanti på teambuildingprogram där man kom till oss med specifika problemställningar man vill ha vår hjälp att åtgärda. Uppnår vi inte målet med vårt uppdrag får man pengarna tillbaks. Kontakta oss om du vill veta mer om just sådana program!

Våra bästa 10 tips om Teambuilding

 

1. Vad är teambuilding?

Teambuilding handlar egentligen om att forma en grupp, tighta ihop gänget, skapa trygghet och hitta vägar att samarbeta som gör att alla känner sig värdefulla, kompetenta och betydelsefulla.
Det är alltså en gruppdynamisk utvecklingsprocess som innehåller mycket samtal, reflektion, personlig utveckling och självinsikt, Fast idag har allt vi gör utanför arbetsplatsens väggar kommit att kallas för ”teambuilding” Alldeles oavsett om vi bygger fågelholkar, provar choklad eller gör kul femkamper tillsammans.
Det är inte nödvändigtvis fel att kalla sådant för teambuilding. Under förutsättning att ni sätter förväntningarna på rätt nivå!
Att leka tillsammans kan föra människor samman men det kommer inte att lösa några problem i gruppen. Det kommer heller inte göra er bättre på att samarbeta

2. Liten snabbkurs i grupputvecklings-psykologi

För att kunna förstå vad en grupp behöver måste man förstå lite om grupputvecklingens steg och processer.

En grupp som är helt nystartad har oftast inga några problem alls. De är glada, förväntansfulla och nyfikna på varandra. Att samla gruppen och göra något kul tillsammans är därför ofta en jättebra start. Välj en aktivitet där ni får skratta tillsammans och med varandra (absolut inte ÅT varandra). Se till att det finns mycket mingeltid och lägg gärna in någon form av ”rotationsövning” så att man får möjlighet att prata med så många som möjligt. Exempelvis under middagen.

I en grupp som kommit lite längre kan det däremot börja uppstå lite friktioner och irritationer. Någon tar för sig lite för mycket, några är tysta och mötena känns ofta som onödiga för det är bara några få som är aktiva och resten sitter med där bara för att…. de måste?
Det har börjat uppstå små subgupperingar och man pratar OM varandra istället för MED varandra.
Att ta ut en en grupp som beter sig så här för att leka, ha kul och göra rotationsövningar är bara bortkastad tid och ännu mera bortkastade pengar.
Det är lite strutsbeteende över det. ”Om jag sticker huvudet i sanden och inte ser det så finns det inte”

3. Vi har lite gnissel i gruppen men om vi läser boken ”Omgiven av idioter” så löser det sig!

Nej. Det gör det inte.
Att läsa en bok eller att svara på lite frågor som sedan berättar vilken färg vi är löser inga problem i någon grupp. Anledningen är bland annat att vi oftast bara tar till oss det som låter fint och vacker om oss själva som personer. Ungefär som ett veckotidningshorosop.
Men alla mynt har en baksida. Och vill vi komma tillrätta med eventuella problem så måste vi titta på den baksidan, Fundera över den och tala om den. Till sånt behöver man oftast samtalshjälp. Och den hjälpen måste vara modig. Och ni måste vara modiga för att svara på de lite obehagliga frågorna som är kopplade till var och ens personlighet.
Exempelvis vad vi som är väldigt drivna behöver tänka på i mötet med andra – mindre drivna personer.

4.  Vi tar in lite olika förslag så får alla vara med och bestämma!

I en ny grupp där alla är glada och tycker om varandra kan det vara en bra idé! Men försäkra er om att de som inte får igenom förslag de själva brinner för sedan är med på tåget. Även när de har blivit nerröstade. Annars blir det en dålig start.

Men – i en grupp där det faktiskt HAR börjat gnissla – är det en av processens värsta fallgropar.
Människor i allmänhet är konflikträdda. De kommer tro att de ska bli uthängda, att ni kommer att sitta och skrika på varandra och de kommer att göra det mesta som står i deras makt för att välja en SPA-helg med vinprovning istället för ditt förslag som är mer lösningsorienterat.
Så den typen av grupper ska aldrig blandas in i processen att själva välja.
De ska istället bjudas in till gruppcoaching av gruppens chef eller HR-avdelningen.
Det är jätteviktigt!

5. Vi hyr in en föreläsare som berättar för oss hur vi ska lösa våra samarbetsproblem!

Ja, det kan vara kul som avsbrott i arbetet men det kommer inte att lösa några samarbetsproblemen.
Inte heller kommer det att skapa bättre stämning i gruppen.
För att lösa sådana problem måste man prata med varandra. Gärna bestämma lite gemensamma spelregler (om man glömt bort att göra det när man startade gruppen). Eller påminna om vad man redan bestämt. Gärna och helst i en ofarlig miljön långt bort från arbetsplatsen.
Kanske behöver man få lära sig hur man ger tydlig feedback utan att såra varandra? Och när man lärt sig det – behöver man träna sig på det. Så det är ingenting man löser på ett par timmar i en konferenspaus.

6. Ok då. Vi har förstått att vi måste göra något åt våra samarbetsproblem – vi kör en halvdag.

Ja, det kan vara en bra början. Men ännu bättre är det faktiskt att åka bort ett par dagar. Gärna till en plats det är lite knepigt att lämna.
Där och då kan ni påbörja resan.
Om ni avsätter den tiden så avsätt också tid för uppföljning efter ett tag.
Alltför många har varit med om enstaka punktinsatser som man sedan släppt vid hemkomsten och aldrig jobbat vidare med.  Därför är det viktigt att du visar att du tar processen på allvar genom att avsätta tid för den.
Då kommer dina medarbetare också att ta arbetet på allvar och lägga in mer engagemang i programmet.

7. Måste vi åka bort för att ägna oss åt teambuilding?

Neej. Det behöver ni inte göra. Teambuilding är faktiskt en ständigt pågående process som påverkas varenda dag – av allt ni gör.
Hjälp varandra, påminn varandra om viktiga saker ni pratat om den där gången ni reste bort på teambuilding! Öva er på feedback, avsätt mötestid till att kolla upp hur alla mår, hur läget är och hur grupen funkar. Då arbetar ni alla aktivt med att värna en god psykosocial miljö på jobbet.

8. Vad behöver vi för kompetens hos den vi köper vår teambuilding av?

Om ni är en nystartad grupp där alla är taggade, glada och förväntansfulla så krävs det egentligen ingen kompetens alls. Då kan vilken aktivitetsledare/guide hjälpe er till en kul upplevelse. Tänk bara på att ev. äventyrliga övningar kräver säkerhetsutbildning hos guiden. För inget företag vill ju komma hem med skadade, sjukskrivna medarbetare efter sin eambuilding.

Är ni däremot en grupp som faktiskt har problem – då krävs det mer än entusiasm av er leverantör!
Många av oss som jobbar med grupp- & ledarskapsutveckling är av Försvarshögskolan certifierade UGL-handledare. Det innebär att vi är utbildade att arbeta med grupper som har det tufft och svårt. Vi är bra på både konflikthantering, feedback och kommunikation. Och vi kan förklara så att ni förstår och visa er nya vägar – bort från det ni då sitter i.

9. Hur kollar jag kompetensen hos den vi tar till hjälp?

Att vara UGL-handledare räcker inte alltid – även om det är en bra början. Ju fler verktyg man som konsulthjälp har i sin verktygslåda desto bättre för er som grupp. Många har utbildat sig på DISC – det som ”Omgiven av idioter” bygger på. Men alla är inte bra på det. Och att få reda på vilka egenskaper ni var och en besitter är ingen lösning på någonting. Många blir mest irriterade om de tror att sejouren ska leda till att ni fick hjälp att lösa era samarbetsproblem.
Så undersök noga och ställ kritiska frågor.
Kan de exempelvis ställa upp med chefscoaching efter hemkomsten och vet de vad det innebär och vad som krävs för att leda en grupp som inte är på topp?
Ta referenser!

10. Vad händer sen då? När vi kommer hem igen?

Om programmet var bra upplagt så har ni redan innan ni lämnade er teambuilding en färdig plan för hur ni ska gå vidare.
Om inte – inled första mötet på hemmaplan med att gå varvet runt och be var och en – i sin takt – dela vad de är beredda att personligen ta ansvar för av det ni pratat om på er teambuilding.
Ni kan också avdelningsvis sätta er ner och resonera kring vad som var viktigt för just er – och vad ni behöver jobba vidare på.
Och slutligen: Ge de här frågorna plats i ert löpande, vardagliga arbete!
För oavsett om ni vill det eller inte – så kommer den gruppdynamiska utvecklingsprocessen att fortsätta. Så fort ni sitter tillsammans i möten så finns den där.
Så varför inte göra något riktigt bra av den?

NO COMMENTS

POST A COMMENT